» Ekopaasto

Fem punkter om hållbar klädkonsumtion

Marthaförbundets ekologirådgivare Anita Storm ger dig fem tankeställare när det kommer till hållbar klädkonsumtion.

1. Analysera ditt behov av kläder. Tona ner begäret och gör en enkel behovsanalys i garderoben. Jobbar jag på kontor i stan eller mockar jag skit på landet? Tänk över klädernas funktion, så att de blir hållbara för just din livssituation. Tänk också över hur kläderna åldras i takt med att din kropp eventuellt förändras!

2. Läs på lite grundläggande om hur kemikalier i smink, mat, luft och kläder påverkar oss och vår tarmflora. Visste du till exempel att ftalater är hormonstörande? Och att det tar cirka 30 sekunder för vår hud att ta upp kemikalier som finns i våra kläder? Effekterna ser vi tyvärr först om 20-30 år. Ett effektivt första steg är att undvika plasttryck på kläder!

3. När vi köper kläder från Asien betyder det att vi tar in färger och kemikalier som kanske redan har varit förbjudna i Norden i flera decennier. Klädproduktionen i Norden och i Europa har städats upp och lagstiftningen har blivit strängare, ändå importerar vi kläder och därmed också ämnen som aldrig skulle få förekomma i vår egen produktion.

4. Var medveten om att vem som helst kan skriva “natural” eller “organic” på sina prislappar. Vill du vara säker på att du väljer rena och hållbara alternativ – välj då produkter som har utomstående ekocertifieringar som till exempel OEKO-TEX®.

5. Visste du att bomullen odlas på 2 % av jordbruksarealen på jorden, men kräver 10 % av resurserna? På många platser förstör bomullsproduktionen det lokala ekosystemet. Bomullen odlas på torra platser och kräver bevattning som till exempel har utarmat många sjöar och gjort jordmånen för saltig. På många
plantager sprutas ett gift på plantan för att få bomullsblomman att lossna från stjälken och falla till marken. Ekologisk bomull eliminerar förvisso bekämpningsmedlen, men vattenproblematiken kvarstår. Också ekologisk bomull kräver mycket vatten!

Hållbar klädkonsumtion är temat för Ekofasta-podden 2019. Syftet med kampanjen är att aktualisera klädernas miljöpåverkan och väcka tankar om vår egen konsumtion av kläder. Redaktör i podden är Linn Jung.  Här kan du lyssna.

Top