Klädentreprenören Hannes Bengs ger dig tre tankeställare när du går in till affären.
1. Tänk bortom trender. De som på riktigt är intresserade av mode förstår sig på kvalitet och stil. Om du slaviskt följa trender har du kanske inte ännu hittat din stil. Försök hitta det som du själv gillar, istället för att vara en i mängden som köper allt nytt som finns i affärerna! Lär känna igen dig själv i kläderna.
2. Tänk alltid kvalitet. Försök tänka klassiska snitt och goda kvalitativa material som håller över en lång tid. Det fuskas på alla plan i dag – med tyget, med tråden, med produktionen. De senaste 18 åren har modekonsumtionen vuxit med 60 % och experter förutspår att den under växa ytterligare 63 % de kommande 10 åren. Våga gå emot det!
3. Om det finns ett ekologiskt val – välj det! När du köper nya klädesplagg – försök alltid välja ett plagg som är gjort av återanvända material eller som är producerat under ekologiska former. Sedan gäller det också att ta hand om kläderna vi köper. Tvätta mindre – vädra mera. En rimlig livslängd för en t-skjorta kan vara upp till 5 år om man väljer ett bra material.
Hållbar klädkonsumtion är temat för Ekofastapodden 2019. Syftet med kampanjen är att aktualisera klädernas miljöpåverkan och väcka tankar om vår egen konsumtion av kläder.
I det första avsnittet gästas podden av klädentreprenören Hannes Bengs och designern Elisa Kärki från Fashion Revolution-rörelsen. Redaktör i podden är Linn Jung.